جادوگر اپل استعفا داد

مبارزه استیو جابز با سرطان
جادوگر اپل استعفا داد
جام جم آنلاین: مدیر عامل شرکت اپل، به عنوان یکی از محبوب ترین، قدرتمند ترین و موفق ترین مدیران جهان، با استعفای غیر منتظره خود از سمت مدیر عاملی بسیاری از طرفداران شرکت اپل و مدیر عامل موفقش را بهت زده کرد.

به گزارش مهر، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت پرطرفدار اپل با انتشار نامه ای کوتاه خطاب به هیئت مدیره شرکت اپل طرفداران خود و محصولات شرکت اپل در سرتاسر جهان را بهت زده کرد:«همیشه گفته ام که اگر روزی فرا رسد که نتوانم بیش از این به عنوان مدیر عامل اپل به وظایفم عمل کرده و انتظارات را برآورده سازم، اولین کسی خواهم بود که شما را از این مسئله آگاه خواهم کرد، آن روز اکنون فرا رسیده است.بدین وسیله از سمت مدیر عامل شرکت اپل استعفا می دهم. من مایلم در صورتی که هیئت مدیره صلاح بداند به عنوان رئیس هیئت مدیره، مدیر و یا یکی از کارمندان شرکت اپل به کار خود ادامه دهم.همچنین اکیدا پیشنهاد می کنم برنامه جانشینی من را اجرایی کرده و «تیم کوک» را به عنوان مدیر عامل جدید شرکت اپل معرفی کنیم. ایمان دارم درخشانترین و پربارترین روزهای اپل در پیش رو است و من در انتظارم تا این موفقیت را در نقشی جدید به چشم دیده و در آن مشارکت داشته باشم.من در طول زندگی کاری خود در اپل دوستان بسیار خوبی یافتم و به خاطر تمامی سالهایی که توانستم در کنار شما کار کنم، سپاسگزارم. استیو»

استیو جابز همواره به عنوان قلب و روح شرکت اپل شناخته می شد، به اندازه ای که تحلیلگران همواره این نگرانی خود که در غیاب جابز سرنوشت شرکت اپل چه خواهد بود را پنهان نکرده اند.

در پی انتشار این نامه، شرکت اپل تایید کرد که «تیم کوک» فردی که در مدت زمان مرخصی پزشکی جابز جای وی را پر کرده بود، به عنوان مدیر عامل جدید شرکت اپل معرفی خواهد شد.

همچنین شرکت اپل استیو جابز را بنا به خواسته خودش به عنوان رئیس هیئت مدیره اپل انتخاب کرده و وی در این سمت به فعالیت خود در اپل ادامه خواهد داد.

«تیم کوک» پیش از این مسئول فروش و اداره جهانی شرکت اپل را به عهده داشت، وی از سال ۱۹۹۸ در شرکت اپل مشغول به کار بوده و به تازگی به خاطر عملکرد خیره کننده اش در این شرکت، پنج میلیون دلار پاداش و ۷۵ هزار واحد انحصاری سهام را دریافت کرده است. اپل به تازگی به عنوان ارزشمندترین شرکت جهان با ارزشی برابر ۳۳۸ میلیارد دلار معرفی شده است.

مبارزه با سرطان

بازگشت بیماری استیو جابز و آغاز دوره های درمانی وی از ماه فوریه تایید شد. سرطان پانکراس یکی از کشنده ترین انواع سرطان است که معمولا پس از ابتلا، تنها ۶ ماه به قربانی خود مجال زندگی خواهد داد.

با این همه، «جابز» با یکی از نادرترین انواع این بیماری که در بخش هورمون ساز پانکراس تاثیر می گذارد جنگید. بیماری وی در سال ۲۰۰۳ تشخیص داده شد و وی در سال ۲۰۰۴ تحت عمل جراحی قرار گرفت. جابز معمولا درباره بیماری اش زیاد سخن نمی گفت با این همه در سخنرانی خود در دانشگاه استنفورد به آن اشاره ای غیر مستقیم کرد و گفت:«هیچ کس نمی خواهد بمیرد، با این همه مرگ سرنوشت همه ما است. تاکنون هیچکس نتوانسته از آن بگریزد».

وی در ۱۴ ژانویه سال ۲۰۰۹ به مرخصی پزشکی دیگری رفت و بدون ارائه هیچ توضیحی تنها اعلام کرد شرایط سلامتش پیچیده تر از چیزی است که گمان می کرد. وی سپس در ژوئن ۲۰۰۹ به کار خود بازگشت اما دوبار در ژانویه ۲۰۱۱ به مرخصی پزشکی رفت که این بار طولانی مدت بود. وی حتی با حضور غافلگیر کننده خود در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان در ژوئن ۲۰۱۱ بر خلاف اجرای موفقش در معرفی سیستم iCloud چهره ای کاملا بیمار را از خود به نمایش گذاشت.

بیوگرافی مردی که صنعت رایانه را متحول کرد

استیو جابز در ۲۴ فوریه ۱۹۵۵ در سان فرانسیسکو آمریکا متولد شد و در کنار پدر و مادر ناتنی کودکی خود را سپری کرد. در سال ۱۹۷۲ برای یک ترم تحصیلی در کالج «رید» حضور پیدا کرد. جابز در سال ۱۹۷۶ به همراه استیو وزنیاک شرکت اپل را پایه گذاری و اولین رایانه اپل را معرفی کرد.

ساخت رایانه های اپل توسط این شرکت که پایه و اساس آن در پارکینگ خانه جابز بنا شده بود ادامه پیدا کرد تا در نهایت جابز در سال ۱۹۸۴ سیستم مکینتاش را به جهان معرفی کرد. وی در سال ۱۹۸۵ به دلیل اختلاف با مدیریت، شرکت اپل را ترک کرد و شرکتی دیگر به نام NeXT را بنا نهاد.

وی استدیو انیمیشن پیکسار را در سال ۱۹۸۶ از جورج لوکاس خریداری کرد و در سال ۱۹۹۶، یعنی ۱۰ سال بعد با فروش شرکت جدیدش به اپل، به شرکت قدیمی خود بازگشت. بازگشت جابز به اپل به عنوان مدیر عامل این شرکت تحولی بزرگ برای اپل رو به زوال بود. پس از این بازگشت، شرکت اپل روز به روز اوج گرفت و محبوبیت زیادی در میان مصرف کنندگان در سرتاسر جهان به دست آورد.

از دیگر تاریخ های مهم در مدت زمان مدیریت جابز می توان به معرفی گوشی هوشمند آیفون در ۹ ژانویه ۲۰۰۷ ، معرفی «مک بوک ایر» در سال ۲۰۰۸، و معرفی تبلت محبوب «آی پد» در ژانویه ۲۰۱۰ اشاره کرد.

اکنون، اسطوره بزرگ اپل که این شرکت را از مرز سقوط به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل کرده است، به عنوان یکی از موفق ترین و قدرتمند ترین مدیران جهان، از سمت اجرایی خود کناره گیری کرده و در سمت رئیس هیات مدیره به کار خود ادامه خواهد داد.

در ساعات پس از انتشار نامه استعفای جابز، سهام شرکت اپل با کاهش ارزشی برابر پنج درصد مواجه شد، کاهشی که می تواند به معنی اطمینان کمتر سرمایه گذاران به شرکت اپل بدون حضور جابز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *