همه کارها را به ابزار گوگل بسپارید

گوگل به یک سایت چندمنظوره تبدیل شده است که هر روز نوآوری جدیدی را به کاربران معرفی می‌کند
همه کارها را به ابزار گوگل بسپارید
گوگل یا به عبارتی غول‌بزرگ جستجوی اینترنتی در تلاش است تا هر طور که شده بتواند با ارائه ابزارهای کاربردی در دنیای اینترنت و رفع نیاز کاربران، دنیای اینترنت را از آن خود کند و بنابراین چندان دور از انتظار نخواهد بود که تا چند سال آینده، همه کاربران، اینترنت را تحت عنوان گوگل بشناسند.

اگرچه ممکن است همه شما استفاده از موتور جستجوی گوگل برای جستجو در اینترنت را تجربه کرده باشید، اما بی‌شک تنها تعداد کمی از کاربران با امکاناتی که گوگل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین موسسات دنیای اینترنتی در اختیار آنها قرار می‌دهد، آشنایی دارند.

ممکن است این طور به نظر برسد که مهم‌ترین کار گوگل، جستجو در اینترنت است، اما این شرکت بزرگ ابزارهای بسیار مهمی را ارائه کرده است که می‌تواند پاسخگوی طیف وسیعی از نیازهای کاربران اینترنتی باشد. در حقیقت این روزها گوگل به یک سایت چندمنظوره تبدیل شده است که هر روز نوآوری جدیدی را به کاربران معرفی می‌کند.

از ارسال پیام فوری تا خبرخوانی

سیستم ارسال نامه‌های الکترونیک گوگل یا همان جی‌میل یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای گوگل است که از سال ۲۰۰۴ / ۱۳۸۳ تاکنون افراد بسیاری استفاده از آن را تجربه کرده و با آن آشنایی دارند.

برخلاف آنچه به نظر می‌رسد خدمات گوگل تنها به موتور جستجوی اینترنتی گوگل و سیستم ارسال نامه‌های الکترونیکی محدود نخواهد شد. اما چه تعدادی از کاربران با امکانات و ابزارهای دیگری که گوگل معرفی کرده است، آشنا هستند؟

شاید در قسمت نوار ابزار گوگل کلمه Gtalk را دیده باشید. Gtalk سیستم پیا‌م‌رسان گوگل است که در سال ۲۰۰۵ ‌/‌ ۱۳۸۴ معرفی شد. کاربران این سیستم می‌توانند با نصب این برنامه روی کامپیوتر خود از آن برای ارسال پیام‌های نوشتاری یا ارسال فایل‌های صوتی و تصویری استفاده کنند.

اگر از کاربران این ابزار هستید تنها با استفاده از یک دوربین، میکروفن و بلندگو می‌توانید از یک کامپیوتر با کامپیوتر دیگر و با افرادی که در سیستم گفت‌وگوی شما قرار دارند، تماس برقرار کنید.

Gtalk حتی از یک ابزار گفت‌وگوی اینترنتی هم‌ قدم فراتر نهاده است. این ابزار امکان مدیریت تقویم‌های اینترنتی، یادآوری برای انجام یک کار و حتی وبلاگ‌نویسی را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

Google Reader هم سرویس خبرخوان گوگل است. اگر شما از کاربرانی هستید که برای مطالعه مطالب مورد علاقه خود در سایت‌های مختلف جستجو می‌کنید بهتر است هر چه سریع‌تر از امکاناتی که گوگل از طریق این ابزار خود در اختیارتان قرار می‌دهد، کمک بگیرید. در حقیقت گوگل ریدر یک فیدخوان تحت وب است که نه‌تنها به صورت آنلاین و بلکه به صورت آفلاین نیز قابلیت فیدخوانی دارد.

برای این که بتوانید از گوگل ریدر استفاده کنید باید یک حساب کاربری گوگل داشته باشید. اگر پس از خواندن یک مطلب علاقه‌مندی خود را به این مطلب با کلیک روی گزینه Like نشان دهید، گودر می‌تواند خبرها و مطالب مشابه با آن را نیز برای شما جمع‌آوری کند.

همچنین با کلیک روی گزینه Share که از دیگر امکانات گودر است، این مطالب با دیگر افرادی که عضو گوگل ریدر هستند نیز به اشتراک گذاشته خواهد شد تا آنها نیز بتوانند از این مطالب استفاده کنند. به این ترتیب با استفاده از این ابزار، گلچینی از اهم مطالبی که باید ساعت‌ها برای پیدا کردن آنها وقت بگذارید از طریق گوگل ریدر برای شما جمع‌آوری خواهد شد.

گوگل، صورتحساب شما را پرداخت می‌کند

اگرچه ممکن است در کشور ما خرید به شیوه اینترنتی چنان که باید به جایگاه مناسبی دست نیافته باشد، اما افرادی که ساکن کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند برای خرید بسیاری از نیازمندی‌های خود از اینترنت استفاده می‌کنند.

برای این کار باید مجموعه‌ای از اطلاعات شخصی خود را وارد اینترنت کنید و اگر بخواهید از سایت‌های مختلفی خرید کنید باید این مراحل را برای همه آنها طی کنید، اما گوگل حتی برای این مشکل هم چاره‌ای اندیشیده است.

تنها کافی است یک حساب کاربری گوگل داشته باشید تا بتوانید اطلاعات شخصی شامل شماره کارت اعتباری، مشخصات و آدرس خود را وارد کرده و پس از آن به راحتی از سایت‌هایی که لوگوی خرید اینترنتی گوگل را دارند خرید کنید.

نکته: گوگل یا به عبارتی غول‌بزرگ جستجوی اینترنتی در تلاش است تا هر طور که شده بتواند با ارائه ابزارهای کاربردی در دنیای اینترنت و رفع نیاز کاربران، دنیای اینترنت را از آن خود کند و بنابراین چندان دور از انتظار نخواهد بود که تا چند سال آینده همه اینترنت را تحت عنوان گوگل بشناسند

این ابزار رایگان، صورتحساب خریدهای شما را از حسابی که در google checkout ثبت شده است، پرداخت می‌کند، اما اگر شما عضو گوگل هستید، امکان استفاده از تقویم گوگل را هم دارید و حتی اگر عضو هم نباشید می‌توانید با عضویت رایگان از خدمات این ابزار استفاده کنید.

با استفاده از تقویم آنلاین گوگل می‌توانید رویدادهای مهم را در آن ثبت کرده و از دیگران هم برای شرکت در این رویداد دعوت کنید. کاربران این ابزار علاوه بر امکان استفاده شخصی از calendar می‌توانند آن را با دیگر کاربران نیز به اشتراک گذارند و حتی این امکان وجود دارد که بتوانید برای برنامه‌های مختلف از چند تقویم استفاده کنید و این کار می‌تواند برنامه مناسبی برای مدیران باشد.

میز کارتان را به گوگل مجهز کنید

بخش اسناد گوگل یا google documents از برنامه‌های پایه نرم‌افزاری است که می‌تواند برای انجام بسیاری از کارهای مختلف مفید واقع شود. بنابراین به کمک این سیستم به جای این که اطلاعات مورد نیازتان را در کامپیوتر شخصی خود ذخیره کنید، می‌توانید این اسناد را در سیستم فایل گوگل ذخیره کنید تا در هر زمان و هر مکانی تنها از طریق اتصال به اینترنت به آنها دسترسی داشته باشید. علاوه بر این، این ابزار امکان به اشتراک‌گذاری اسناد با دیگر کاربران را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر همواره زمان زیادی را به پیدا کردن فایل‌های مشخصی که در حافظه کامپیوتر خود ثبت کرده‌اید، اختصاص می‌دهید به شما استفاده از google desktop را پیشنهاد می‌کنیم. این ابزار فایل‌های مختلفی را که به دنبال آن هستید برای شما جستجو می‌کند و نه‌تنها قابلیت جستجو در عنوان فایل، بلکه قابلیت جستجو در متن آن را نیز دارد.

برای مثال اگر تنها بخشی از محتویات یک نامه را به یاد داشته باشید این ابزار با استفاده از همین اطلاعات اندک هم می‌تواند آن را برای شما بیابد. با استفاده از این ابزار می‌توانید اطلاعات به‌روزشده و مورد علاقه خود در زمینه‌های مختلف مانند وضعیت آب و هوا، یادبودها و حتی یادداشت‌های شخصی را نیز روی صفحه اصلی کامپیوتر خود مشاهده کنید و اگر شما از جمله کاربران دائمی اینترنت هستید که هر روز مطالب موجود در سایت‌های مختلف را بررسی می‌کند با استفاده از ابزار igoogle می‌توانید مجموعه‌ای از صفحات مورد علاقه خود را روی یک صفحه باز کنید.

igoogle به شما کمک می‌کند تا بتوانید صفحات مختلف مورد علاقه خود را اعم از خبری و غیرخبری انتخاب کرده و براساس مجموعه‌ای از این صفحات،‌ یک صفحه اختصاصی برای خود ایجاد کنید که در بخش‌های مختلف این صفحه براساس علاقه‌مندی شما، اخبار مرتبط از سایت‌های انتخابی جمع‌آوری و ذخیره خواهد شد.

وقتی نقشه‌ها و پرونده‌های پزشکی هم ‌دیجیتالی می‌شوند

بی‌شک google map یکی از ابزارهای قدرتمند گوگل محسوب می‌شود که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند نقشه شهرها و کشورهای مختلف را با استفاده از آن مشاهده کنند و مسیر مناسبی را برای رفتن از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر بیابند.

ماهواره‌هایی که این سیستم برای تهیه نقشه از آنها استفاده می‌کند حتی نقاط کور ترافیکی را نیز پوشش می‌دهند. در سال ۲۰۰۸‌/‌۱۳۸۷ و پس از موفقیت ابزار google map در ۳ سال نخست آغاز به کار این ابزار، ‌گوگل امکان جدیدی را به مجموعه امکانات این ابزار اضافه کرد که افراد با استفاده از آن می‌توانند علاوه بر امکاناتی که نقشه گوگل برای پیداکردن مسیر مناسب در جاده‌ها و بزرگراه‌ها در اختیار آنها قرار می‌دهند،‌ مسیر مناسب برای پیاده‌روی از یک مقصد به مقصد دیگر را پیدا کنند.

Google Health یا بخش سلامت گوگل به شما کمک می‌کند تا به کمک این ابزار بتوانید اطلاعات و مدارک پزشکی را براحتی در اختیار پزشک معالج خود قرار دهید. پزشک معالج شما براساس اطلاعات موجود در پرونده پزشکی شما که در ابزار سلامت گوگل به ثبت رسیده است، راهکار مناسبی را برای درمان بیماری شما تجویز خواهد کرد.

خب به نظر می‌رسد دنیای ابزارهای گوگل را پایانی نیست و کاربردهای متنوع و خلاقانه کاربران از این ابزارها نیز هر روز گسترده‌تر می‌شود.

شرکت‌های بدون دفتر کار، اتوماسیون اداری، پزشکی از راه‌دور، کلاس‌های مجازی برای دانش‌آموزان مناطق دورافتاده و بسیاری کاربردهای دیگر،‌ همگی تنها با تکیه بر ابزارهای گوگل دنیای امروزی ما را متحول می‌کنند.

از راه‌رسیدن سیستم عامل کروم که مبتنی بر اتصال به اینترنت است، گوگل کروم که در نقش نرم‌افزار پویش اینترنت این روزها بسیار محبوب شده است و بسیاری دیگر از نرم‌افزارها، ایده‌ها و امکانات بزرگ و کوچک براستی از گوگل یک غول دنیای مجازی ساخته است.

فرانک فراهانی‌جم / جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *