نبرد +Google با سایت‌های دیگر

نبرد +Google با سایت‌های دیگر
شرکت گوگل سومین محصول خود را با نام +Google به بازار عرضه کرده است. این محصول برای بررسی نحوه کارکرد و آزمایش روی اینترنت، از سه‌شنبه هفته گذشته در دسترس تعداد محدودی از کاربران قرار گرفته است. نحوه عضو شدن در این شبکه دقیقا مانند Gmail است، به این معنا که شما باید منتظر باشید تا از طریق اعضای پیشین به این سایت دعوت شوید. گوگل با این شبکه جدید در تلاش است شکل کاملا جدیدی به فایل‌های کاربران بدهد، و این مدل کاملا متفاوت باشد از مدل فایل‌ها در سایت‌هایی مانند Facebook یا Twitter.

به طور کلی این کار را می‌توان یک پروژه دانست و نه یک شبکه جدید. و در حقیقت پسوند ‘+’ این برداشت را تأیید می‌کند و در عین حال مبین این مطلب است که این سیستم جدید، همواره بر اساس سیستم پیشین گوگل بنا شده است.

راه‌حل Facebook برای اشتراک در شبکه

بعضی از افراد با تصور این‌که Facebook دارای امنیت بالاست، تمام اطلاعات شخصی خودشان را روی آن قرار می‌دهند که این کار ممکن است باعث ایجاد دردسر برای آنها شود. برای توضیح بیشتر این مطلب می‌توان گفت که شما در جامعه عضو گروه‌های مختلفی هستید، بر اساس نوع رابطه‌تان با هر یک از این گروه‌ها، رفتار و به عبارتی شخصیت متفاوتی از خودتان را به آنها نشان می‌دهید. پس هر گروه در مقایسه با گروه دیگر چیزهای متفاوتی از شما می‌داند و می‌بیند و شما هم بر اساس نوع ارتباط‌تان با افراد متفاوت نحوه رفتارتان را انتخاب می‌کنید. حالا تصور کنید شما همه این گروه‌های متفاوت را در سایتی مانند Facebook در کنار هم داشته باشید و این حالت ممکن است مشکلات زیادی را در روابط شما با دوستان به وجود آورد.

در کنار این بحث‌ها می‌توان به نکات مثبت Facebook هم اشاره کرد، مثلا یکی از آنها قابلیت اشتراک‌گذاری برای همه دوستانتان است. در حقیقت این امکان برای شما وجود دارد که در این شبکه مطالب خود را برای تمام دوستان به اشتراک بگذارید، بدون این‌که شخص خاصی مدنظر شما باشد و از او بخواهید به شما جواب دهد. به بیان دیگر Email وسیله ارتباطی یک به یک است، در حالی که این شبکه برای ارتباط‌های یک به چند، مناسب است.

راه‌حل Google برای اشتراک در شبکه

حال بیایید ببینیم شبکه Google به چه شکل کار می‌کند. گوگل از صدا برای ایجاد ارتباط در شبکه جدید خود بهره می‌برد، در این روش شما می‌توانید با تک‌تک دوستانتان از طریق مکالمه به جای نوشتن برقرار ارتباط کنید.

یکی دیگر از قابلیت‌های مهم +Google این است که بخش‌هایی را در سایت خود ایجاد کرده است، اساسا این بخش‌ها مانند دیگر سایت‌هاست و کاربر براحتی و به خاطر آشنا بودن با آنها می‌تواند از این بخش‌ها استفاده کند. برای مثال بخشی دارد دقیقا مانند فهرست اسامی‌ دوستانتان در Facebook، با این تفاوت که در اینجا شما به جای فهرست دوستان، دایره دوستانتان را دارید. ولی +Google در حقیقت این امکان را به شما می‌دهد که اسامی دوستان (به بیان بهتر دایره دوستان) متفاوتی داشته باشید، یعنی شما می‌توانید یک یا چند دایره تعریف کنید و به دلخواه خودتان اطلاعاتی را در هر کدام از این دایره‌ها قرار دهید. به بیان بهتر کل پروژه این شرکت بر مبنای در دسترس محدود قرار دادن اطلاعات شخصی شماست و این محدودیت هم به دلخواه شما تعریف می‌شود.برای توضیح بیشتر در این سایت و برای ایجاد محدودیت‌های دلخواهتان، شما دایره‌های مختلفی برمبنای روابط‌تان با گروه‌های اجتماعی تعریف می‌کنید. البته در بعضی مواقع تعریف دایره‌های جدا از هم کار سختی به نظر می‌رسد، چرا که شما ممکن است دوستان مشترک زیادی در دایره‌های مختلف اجتماعی‌تان داشته باشید.

پس این‌که بتوانید دایره‌هایی جدا از هم مانند دایره دوستان، دایره فامیل، دایره آشنایان یا… تعریف کنید، کاملا بستگی به خود شما دارد. ولی در حقیقت دایره‌ای که بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت، دایره‌ای متشکل از همه اینها در کنار یکدیگر است که این هم دقیقا مانند شبکه Facebook خواهد شد. این جدا کردن دوستان از هم، تنها زمانی برای شما مفید است که قصد داشته باشید مطلبی را با گروهی خاص به اشتراک بگذارید و دیگر گروه‌ها از آن باخبر نشوند. وگرنه اگر قصد کنید مطلبی را همه دوستانتان در شبکه بدانند، جدا کردن اسامی ‌آشنایان و دوستان از هم، تنها باعث ایجاد دردسر شما می‌شود.

فرض کنید که شما دسته‌هایی با نام دوستان کاری، دوستان دانشگاه، دوستان مدرسه، دوستان شخصی و… داشته باشید، این دایره‌های متفاوت در نهایت همه گروه بزرگ‌تر دوستانتان هستند؛ پس تفکیک آنها از هم به نظر کار سختی است. حالا علاوه بر این تفکیک، تصور کنید بخواهید برای هر دایره مثلا دایره دوستان کاری، محدوده دیدن اطلاعات شخصی خودتان را به شکل خاص تعریف کنید و دقیقا این کار را برای دایره‌های دیگر هم تکرار کنید. آیا به نظرتان این کار شدنی است؟ یعنی شما می‌توانید اطلاعات شخصی‌تان را برای دایره خاصی در معرض دید قرار دهید و مانع دیده شدن آنها برای دایره دیگر شوید؟ وقتی به این قضیه از دیدگاه دیگر نگاه کنید قضیه پیچیده‌تر می‌شود. برای مثال اگر بخواهید برای دوستانتان در کشور‌های مختلف هم دایره‌های متفاوتی تعریف کنید، این کار در حقیقت به شکل دایره‌هایی تا بی‌نهایت بدون تعداد مشخص به نظر می‌رسد. پس برای مثال در جمع‌بندی حالت بالا، ممکن است شما ۱۲ دایره داشته باشید که به شکل ناقصی از هم تفکیک شده باشند و در ضمن در هر دایره دوستان کمی‌ قرار داده باشید که این امکان هم وجود دارد بعضی از دوستانتان در چند دایره مختلف مشترک باشند.

پس در +Google شما می‌توانید هر یک از این دسته‌بندی‌ها را ایجاد کنید و اگر شما به هر دلیلی تمایل نداشته باشید که این دایره‌های مختلف از آشنایان یا دوستان را تعریف کنید، اساس طراحی این شبکه بی‌استفاده خواهد بود. پس اگر کاربر دایره‌ای تعریف نکند، +Google کاملا بی‌استفاده خواهد بود.

علاوه بر این +Google می‌تواند به طور خودکار طبقه‌بندی اسامی‌ دوستانتان را برای شما انجام دهد و شما تنها نیاز به تایید یا تکذیب دایره‌های پیشنهادی دارید. برای این منظور لازم است به Google add Preferences در شبکه نگاهی بیندازید و ببینید که آنها چه ایده جالبی درباره شما دارند و در حقیقت این کار را با دسته‌بندی میزان علاقه شما به دوستانتان انجام می‌دهند. پس کافی است شما بگویید به هر یک از دوستانتان به چه اندازه علاقه‌مندید.

نتیجه نهایی

از دیدگاه دیگر می‌توان +Google را وسیله‌ای برای تقسیم‌بندی کارهای شخصی دانست که شما می‌توانید برای هدف‌های مختلف‌تان از این شبکه بهره‌مند شوید. از دیگر تفاوت‌های عمده این سایت با سایت‌های دیگر این است که شما به صورت زنده می‌توانید اطلاعات‌تان را به اشتراک بگذارید. به بیان بهتر شما هم می‌توانید به شکل ویدئویی با دوستانتان ارتباط برقرار کنید که این ویدئو را حداکثر ۱۰ نفر از دوستانتان می‌توانند همزمان مشاهده کنند. علاوه بر این شما می‌توانید با داشتن ارتباط ویدئویی، با گروه دیگری از دوستانتان هم چت کنید که انجام تمام این کار‌ها در کنار هم این ایده را به ما القا می‌کند که هدف گوگل سرعت بیشتر است ، نه امنیت بیشتر.

الهام اندرابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *