درمان سرطان ، سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ، یا کولورکتال، سرطانی است که از روده‌ی بزرگ یا انتهای روده‌ی بزرگ (مقعد) شروع می شود. انواع دیگر سرطان‌ها نیز میتوانند روی روده‌ی بزرگ تاثیر بگذارند که شامل سرطان های مربوط به غدد لنفاوی، تومورهای کارسینوئید (غشاء مخاطی معده) ، ملانوم (تومور سیاه رنگ قشر عمیق پوست)، و سارکوماها (تومور بدخیم بافت‌های پیوندی) می‌شوند. در این مقاله، سرطان روده ، تنها به سرطان روده بزرگ اشاره دارد.

سرطان روده


علل، شیوع، و عوامل خطرزا

سرطان روده ی بزرگ یکی از علل عمده مرگ و میر مرتبط با سرطان در ایالات متحده است. هر چند، تشخیص زودهنگام، اغلب می تواند منجر به درمان کامل شود. تقریبا همه‌ی سرطان های روده از غدد موجود در دیواره ی روده بزرگ و راست روده شروع می شوند. هنگامی که پزشکان در مورد سرطان روده‌ی بزرگ صحبت می کنند، معمولاً درباره ی این غدد سخن می‌گویند. هیچ علت مشخصی برای مبتلا شدن به سرطان روده وجود ندارد. تقریبا همه‌ی سرطان‌های روده از بواسیرهای غیرسرطانی (خوش خیم) که به آرامی به سرطان تبدیل می‌شوند آغاز می‌گردند. در موارد زیر، شما در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ قرار دارید:

خوردن مقدار زیادی از گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده
دارا بودن یک سابقه خانوادگی از سرطان روده بزرگ
افراد مسن‌تر از ۶۰ سال
ابتلا به بواسیرهای خونی
ابتلا به بیماری التهابی روده
سابقه شخصی سرطان پستان

سرطان روده بزرگ

بیماریهای ارثی خاصی نیز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهند که دو تا از رایج ترین آن‌ها عبارتند از:

ابتلا به بواسیر خونی خانوادگی (FAP)
سرطان روده ی غیر بواسیری ارثی (HNPCC)، ( شناخته شده به عنوان سندرم لینچ)

آنچه که می‌خورید ممکن است در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نقش مهمی را ایفا کند. سرطان روده بزرگ ممکن است به چربی بالا، رژیم غذایی کم فیبر و مصرف زیاد گوشت قرمز مرتبط باشد. هر چند، برخی از مطالعات انجام شده، دریافته‌اند که اگر شما به یک رژیم غذایی با فیبر بالا تغییر عادت دهید، خطر ابتلا افت نمی‌کند، اما این ارتباط هنوز کاملا روشن نشده است. کشیدن سیگار و نوشیدن الکل از دیگر عوامل خطرزا برای ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.
علائم سرطان روده

بیماری سرطان روده بزرگ

معمولاً سرطان روده بزرگ، هیچ نشانه ای ندارد. علایم زیر ممکن است سرطان روده بزرگ را نشان دهند:

درد شکم و حساسیت به لمس کردن شکم
اسهال، یبوست، یا تغییرات دیگر در عادات روده
از دست دادن وزن بدون هیچ دلیل شناخته شده
خون در مدفوع
مدفوع باریک

سرطان روده بزرگ

معاینه و آزمایشات

سرطان روده بزرگ را می‌توان قبل از بروز علائم با غربالگری شناسایی کرد. این تشخیص در زمانی است که سرطان در قابل درمان ترین مرحله است. پزشک یک معاینه ی جسمانی و همچنین فشار در ناحیه ی شکم را انجام دهد. معاینه ی جسمی به ندرت هر گونه مشکلی را نشان می دهد ، هر چند که پزشک ممکن است وجود یک توده (جرم) را در شکم احساس کند. معاینه مقعدی در بیماران مبتلا به سرطان روده ی بزرگ ممکن است وجود توده ای در شکم را آشکار کند اما مشخص کننده ی سرطان روده بزرگ نخواهد بود. آزمایش خون نهفته در مدفوع (FOBT) ممکن است مقدار کمی خون در مدفوع را تشخیص دهد که ممکن است نشانگر ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد. آین آزمایش باید همراه با کولونوسکوپی (تست روده) یا سیگموئیدوسکوپی برای غربالگری و تشخیص سرطان روده بزرگ انجام می شود. فقط با کولونوسکوپی می توانید کل روده بزرگ را ببینید و این بهترین تست غربالگری برای سرطان روده بزرگ است.آزمایش های خون که ممکن است انجام شود عبارتند از:

شمارش کامل خون (CBC) برای بررسی وجود کم خونی
تست های عملکرد کبد

پیشگیری سرطان روده بزرگ

اگر شما مبتلا به سرطان روده بزرگ تشخیص داده شوید، آزمایش های بیشتری انجام خواهد شد تا ببینید که آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر. این آزمایشات مرحله بندی سرطان نامیده می شود. سی تی اسکن یا MRI شکم، لگن، قفسه ی سینه یا مغز ، ممکن است به منظور تشخیص مرحله ی سرطان مورد استفاده قرار گیرد. مراحل سرطان روده بزرگ عبارتند از:

مرحله ۰ : سرطان در مراحل اولیه بر روی لایه درونی روده
مرحله ۱ : سرطان در لایه داخلی روده بزرگ
مرحله ۲ : گسترش سرطان از طریق دیواره عضلانی روده‌ی بزرگ
مرحله ۳ : گسترش سرطان به غدد لنفاوی
مرحله ۴ : گسترش سرطان به خارج از روده بزرگ و به اندام های دیگر

عکس سرطان روده بزرگ

آزمایش خون برای شناسایی نشانگرهای تومور، از جمله آنتی‌ژن‌ها ، می تواند در طول و یا بعد از درمان، مفید واقع شود.
معالجه و درمان سرطان روده بزرگ

پیشگیری سرطان

نحوه ی درمان به بسیاری از پارامترها ، از جمله مرحله ی سرطان بستگی دارد. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

جراحی (اغلب کولکتومی) برای برداشتن سلول های سرطانی
سرطان روده ی بزرگ در مرحله ی ۰ ممکن است با از بین بردن سلول‌های سرطانی درمان شود که با استفاده از کولونوسکوپی این عمل انجام می‌شود. در مرحله‌ی ۱ ، ۲ و ۳ سرطان، جراحی گسترده‌تر برای حذف بخشی از روده که آلوده به سرطان است مورد نیاز خواهد بود. این عمل جراحی برداشتن روده بزرگ نامیده می‌شود.

سرطان روده بزرگ و درمان

شیمی درمانی برای کشتن سلول‌های سرطانی
تقریبا تمام بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ مرحله ی ۳، باید به مدت ۶ تا ۸ ماه پس از عمل جراحی، شیمی درمانی دریافت کنند. این شیمی درمانی مرحله‌ی یاری کننده نامیده می شود. داروی فلوئورواسیل ۵ می تواند شانس درمان را در برخی از بیماران افزایش دهد. در بیماران با سرطان مرحله ی ۴ شما ممکن است فقط یک نوع، و یا ترکیبی از داروها را دریافت کنید. بحث‌هایی در مورد اینکه آیا بیماران مبتلا به سرطان مرحله ۲ باید پس از عمل جراحی، شیمی درمانی دریافت کنند وجود دارد.
پرتو درمانی برای از بین بردن بافت های سرطانی
گاهی اوقات در بیماران مبتلا به سرطان روده‌ی بزرگ از پرتو درمانی استفاده می‌شود. پرتو درمانی معمولاً در ترکیب با شیمی درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان مرحله ی ۳ استفاده می شود. برای بیماران مبتلا به بیماری مرحله‌ی ۴ که سرطان به کبد گسترش یافته است، پرتو درمانی در کبد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که می تواند شامل موارد زیر باشد:
ارائه شیمی درمانی یا پرتو درمانی به طور مستقیم به کبد
سوزاندن سرطان (ریشه کن سازی)
انجماد سرطان (کرایوتراپی)
عمل جراحی

انواع سرطان

انتظارات (پیش بینی ها)

در بسیاری از موارد، سرطان روده بزرگ در صورتی که زود تشخیص داده شود ، قابل درمان خواهد بود. درمان بیماری به بسیاری از پارامترها، به ویژه مرحله ی سرطان بستگی دارد. هنگامی که سرطان در مراحل اولیه درمان شود، بسیاری از بیمارها حداقل تا ۵ سال پس از تشخیص زنده می مانند. اگر سرطان روده بزرگ ظرف مدت ۵ سال اول ، بازگشت (عود) نکند ، به صورت سرطان درمان شده محسوب می شود. عموما سرطان‌های مرحله ی ۱ ،۲ و۳ قابل درمان به حساب می آیند اما در اکثر موارد، سرطان مرحله‌ی چهارم قابل درمان نخواهد بود، هر چند استثناهایی وجود دارد.

سرطان روده بزرگ و علائم آن

انسداد روده بزرگ
بازگشت سرطان در روده بزرگ
گسترش سرطان به سایر اندام ها یا بافت ها
ایجاد دوباره ی سرطان روده

سرطان روده عکس

تماس با پزشک

در صورت مشاهده ی علائم زیر با پزشک تماس بگیرید:

تغییر در عادات مربوط به قضای حاجت
مدفوع سیاه و سفید و تار مانند
وجود خون در مدفوع
کاهش وزن بدون دلیل

سرطان روده بزرگ بدخیم

میزان مرگ و میر سرطان روده بزرگ در ۱۵ سال گذشته ، بسیار کاهش یافته است. این کاهش ممکن است به دلیل افزایش آگاهی و یا غربالگری با کولونوسکوپی باشد. سرطان روده بزرگ تقریبا همیشه در اولین و قابل درمان ترین مراحل آن می تواند با کولونوسکوپی تشخیص داده شود. تقریبا تمام مردان و زنان ۵۰ ساله و بالاتر بهتر است تست غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام دهند. افراد در معرض خطر بالاتر سرطان ممکن است قبل از آن به غربالگری نیاز داشته باشند. غربالگری سرطان روده اغلب می تواند وجود بواسیر های خونی را قبل از تبدیل شدن آنها به سرطان نشان دهد. درمان این بواسیر ها ممکن است از سرطان روده بزرگ جلوگیری کند. تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی بسیار مهم است. تحقیقات پزشکی نشان می دهد که رژیم های کمچربی و با فیبر بالا می تواند خطر مبتلا شدن به سرطان روده را کاهش دهد. برخی از مطالعات گزارش داده اند که داروهای ضد درد غیر استروئیدی (آسپرین، ایبوپروفن،ناپروکسن، سلکوکسیب) ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک کند. اما این داروها می تواند خطر ابتلا به خونریزی و مشکلات قلبی را افزایش دهد. پزشک شما می تواند شما را در مورد خطرات و مزایای استفاده از داروها و روش های دیگر که به جلوگیری از سرطان روده کمک میکنند، آگاه سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *