فیلم ارباب حلقه ها (توضیحات)

فیلم ارباب حلقه ها (توضیحات)

فیلم ارباب حلقه ها

ارباب حلقه‌ها رمانی خیال‌پردازی حماسی (High fantasy) به قلم ج.ر.ر. تالکین واژه شناس و استاد دانشگاه آکسفورد نگارش شده است. این داستان ادامه‌ای بر اثر پیشین تالکین با نام هابیت است که داستانی فاتنزی می باشد. این کتاب طی ۱۲ سال از سال ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۹ که بیشتر آن در زمان جنگ جهانی دوم بوده نگارش شده است. اگر چه این کتاب در بین خوانندگان به شکل یک سه گانه جا افتاده است، اما در ابتدا بنا بود تا این اثر جلد اول کتاب سیلماریلیون باشد که نویسنده بخاطر دلایل اقتصادی تصمیم گرفت تا جلد دوم را حذف کند، و کتاب ارباب حلقه‌ها را در سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۵ در سه جلد منتشر کند.

از آن زمان تا کنون کتاب ارباب حلقه‌ها بارها تجدید چاپ شده و به زبان های زیادی ترجمه شده است، و هم اکنون یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین کتابهای ادبیات در قرن ۲۱ می باشد. ارباب حلقه‌ها در سال ۱۹۵۴ و ۱۹۵۵ در سه جلد – با عناوین یاران حلقه، دو برج و بازگشت پادشاه – چاپ شده‌است.

تا امروز دو تولید سینمایی بر مبنای این داستان انجام شده‌است که از میان آن دو، فیلم‌های سه‌گانه‌ای به کارگردانی پیتر جکسون شاخص‌تر هستند. این فیلم‌ها در سال‌های ۲۰۰۱، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به نمایش درآمدند.

شخصیت پردازی

از شخصیت‌های معروف داستان می‌توان به آراگورن و سائورون اشاره کرد. آراگورن پسر آراتورن که از نژاد نومه نور می‌باشد، وارث پادشاهی فراموش شده الندیل و ایزیلدور در سرزمین میانه‌ است. آراگورن بعد از نابود شدن سایرون به عنوان شاه اله سار تاجگذاری کرد و صلح را به ارمغان آورد. ارباب تاریکی یا سائرون شخصیت منفی اصلی اثر است و کسی است که حلقه‌ یکتا را برای کنترل نوزده حلقهٔ دیگر قدرت ساخته‌ است و بنابر همین مساله «ارباب حلقه‌ها» خوانده می‌شود. سائورون خود یکی از خدمت‌گزاران ارباب تاریکی قبلی – مورگوت (ملکور) – بوده که از شخصیت‌های مهم کتاب دیگر تالکین – سیلماریلیون – است. این کتاب اخیر به‌ عنوان سرآغازی بر تاریخ سرزمین میانی محسوب می‌شود.

فیلم سینمایی

سه گانه فیلم ارباب حلقه‌ها نیز به کارگردانی پیتر جکسون و تهیه شده در استودیوی نیو لاین سینما به عنوان پر فروشترین فیلم در زمان اکران خود توانست از محبوبیت جهانی برخوردار شود. این فیلم در سه قسمت با نام های یاران حلقه, دو برج, بازگشت پادشاه در سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ تهیه و کارگردانی شده‌ است. قسمت دوم آن نیز در سال ۲۰۰۳ توانست بیشترین جوایز اسکار را نصیب خود کند. این فیلم که با کمک جلوه‌های ویژه حرفه‌ای و با انیمیشن سازیه فوق العاده توسط نرم افزار ۳ بعدی ساز استودیوی تری‌ دی‌ اس‌ مکس تهیه شده‌ است، توانست به پدیده‌ای در زمان خود تبدیل شود.

قسمت اول: یاران حلقه

یاران حلقه بخش نخست سه‌گانه سینمایی ارباب حلقه‌ها است که پیتر جکسون در سال ۲۰۰۱ ساخته‌ است.

این فیلم در ۱۹ دسامبر ۲۰۰۱ نمایش داده شد و یکی از موفقیت‌های باکس آفیس با درآمد ۸۷۰ میلیون دلار در سراسر جهان محسوب می‌شود. این فیلم همچنین برنده ۴ جایزه اسکار شده‌ است.

خلاصه داستان

داستان در سرزمین میانه اتفاق می‌افتد و در مورد ارباب تاریکی‌ هاست که در جستجوی حلقهٔ یگانه که خود ساخته‌ است ولی سال‌ها پیش در جنگ از دست داده و حالا از محل آن خبر ندارد می‌باشد.

فیلم با صدای گالادریل شروع می‌شود و ساخت حلقهٔ یگانه توسط ارباب تاریکی، سائورون، را نشان می‌دهد سائورون می‌خواهد کل سرزمین میانه را تسخیر کند ولی آخرین اتحاد الف‌ها و آدم‌ها جلوی پیشروی سپاه او را می‌گیرد تا اینکه خود وارد جنگ می‌شود و پادشاه آدم‌ها، الندیل، را می‌کشد. پسر الندیل، شاهزاده ایسیلدور، درصدد انتقام کشته شدن پدرش به سائورون حمله می‌کند و با تیغهٔ شکستهٔ شمشیر پدرش، نارسیل، دستی که حلقه یگانه بر آن بود را قطع می‌کند. جسم سائورون از بین می‌رود ولی روحش به دلیل اینکه با حلقه پیوند خورده‌ است نابود نمی‌شود. تا وقتی که حلقه در آتش کوه هلاکت (همانجا که ساخته‌شده بود) از بین نمی‌رفت سائورون نیز زنده بود، ایسیلدور جذب حلقه شد و از، ازبین بردن آن پرهیز کرد ولی در راه بازگشت از جنگ گروهی از ارک‌ها به او حمله کردند و وی را کشتند، حلقه در رودخانه افتاد و برای ۲۵۰۰ سال گم شد. تا اینکه گالوم آن را پیدا کرد، حلقه به او عمری طولانی و غیر عادی داد و او برای ۵۰۰ سال در غار زندگی می‌کرد تا اینکه حلقه از فرصت استفاده کرد از گالوم جدا شد و خود را در راه هابیتی به نام بیلبو بگینز قرار داد، ماجرای فیلم از اینجا شروع می‌شود و داستان رسیدن حلقه به فرودو بگینز و سفر او به ریوندل و از آنجا آغاز سفرش برای نابودی حلقه و خطرات راه می‌باشد ولی فرودو در این کار تنها نیست و هشت نفر او را در این سفر یاری می‌کنند…

قسمت دوم: دو برج

دو برج بخش دوم سه‌گانه سینمایی ارباب حلقه‌ها است که پیتر جکسون در سال ۲۰۰۲ آن را ساخته‌ است.

خلاصه داستان

سه روز پس از داستان یاران حلقه گذشته‌ است. در ابتدا فرودو همراه با سم در سنگلاخ‌ های امین میول سرگردانند تا اینکه موجودی به نام گالوم که در تعقیب آنها بود را می‌گیرند و فرودو پس از اعتماد به او از او می‌خواهد که آنها را تا دروازه سیاه موردور هدایت کند.از سوی دیگر مری و پیپین توسط گرو هی از ارک‌ها گرفته شده‌اند و ارک‌ها آنها را به آیزنگارد می‌برند. آراگورن، لگولاس و گیملی هم به دنبال ارک‌ ها هستند تا مری و پیپین را نجات دهند. سارومان در آیزنگارد قدرت خود را افزایش داده و می‌خواهد با سایرون متحد شود تا دنیای انسان‌ها را نابود کنند و قدرت دو برج یعنی ارتانک و باراد دور را بر آنها اعمال کند…

قسمت سوم: بازگشت پادشاه

ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه (به انگلیسی: The Lord of the Rings: The Return of the King) نام فیلم سینمایی در ژانر فانتزی به کارگردانی پیتر جکسون است. این فیلم در سال ۲۰۰۳ ساخته شده‌است. این فیلم پس از دو سری اول این سه گانه با نام های ارباب حلقه‌ها:یاران حلقه و ارباب حلقه‌ها: دو برج است. این فیلم در مجموع توانست ۱۱ جایزه اسکار را از آن خود کند و با فروش ۱٫۱ میلیارد دلاری خود دومین فیلم پر فروش تاریخ سینمای جهان تا سال ۲۰۰۳ شود.

خلاصه داستان

داستان قسمت سوم درست از جایی شروع می‌شود که قسمت دوم (ارباب حلقه‌ها: دو برج) تمام شده بود.

اِنت‌ها (به انگلیسی: Ent) از برج آیزنگارد محافظت می‌کنند و فرودو (الیجاه وود) و سام (شون آستین) که توسط گالوم هدایت می‌شوند در بیابان داگورلد (میدان نبرد) هستند، و این در حالی است که حلقه از گردن فرودو آویزان است. او با سام راه کوه هلاکت را در پیش گرفته و سنگینی حاصل از مسئولیتی را که حلقه روی دوشش گذاشته‌ است را احساس می‌کند. آنها باید به کوه هلاکت بروند چرا که حلقه در آنجا به وجود آمده ودر آنجا هم باید از بین برود. که ناگهان با تاریکی هوا مواجه می‌شوند و باید از گالوم که یکی ار حمل کننده‌ های سابق حلقه بوده‌ است و اکنون چهره‌اش تغییر یافته کمک بگیرند.

جوایز و نظرات

این فیلم در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۰۳ بر روی پرده آمد و به یکی از بزرگترین موفقیت‌های باکس‌ آفیس همه دوران‌ ها تبدیل شد. این فیلم همچنین تمام جوایز آکادمی را در ۱۱ رشته‌ای که نامزد بود به خود اختصاص داد. این فیلم بعد از فیلم های آواتار، تایتانیک، هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت دوم تغییرشکل‌دهندگان: تاریکی ماه، پنجمین فیلم پرفروش (با فروش ۱٬۱۹ میلیارد دلار) در جهان محسوب می‌شود.

پیتر جکسون در هنگام دریافت جایزهٔ بهترین فیلم سال مراسم اسکار، نویسندهٔ سری کتاب های ارباب حلقه‌ها، تالکین، را ستود و از آن به عنوان یکی از محبوب‌ترین کتب دنیا نام برد.

منتقدان فیلم نیویورک اظهار دارند که این فیلم به زیبایی هرچه تمام‌تر ساخته شده‌ است و یک اثر ناب در تاریخ سینما به حساب می‌آید و به تمام اهداف خود رسیده‌است.

اسکارها

بهترین فیلم

بهترین کارگردانی برای پیتر جکسون

بهترین فیلمنامه اقتباسی

بهترین تدوین

بهترین موسیقی

بهترین کارگردان هنری

بهترین طراحی لباس

بهترین چهره پردازی

بهترین آواز ارژینال

بهترین صدا

بهترین جلوه‌های ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *