خبر دلایل گرانی ۳۵ درصدی در بازار خودرو

خبر دلایل گرانی ۳۵ درصدی در بازار خودرو

طبق آمارهای رسمی در سه ماه نخست امسال تولید خودرو با کاهش ۳۶درصدی مواجه بوده است؛ ضمن آنکه به گفته برخی از کارشناسان، حجم کاهش تولید خودرو به حدود ۵۰ درصد هم رسیده است و همزمان گزارش شده که خودرو بین۳۰ تا ۳۵درصد تنها طی چند وقت اخیر افزایش قیمت داشته است.
ادامه مطلب در ادامه مطلب

تهران امروز: طبق آمارهای رسمی در سه ماه نخست امسال تولید خودرو با کاهش ۳۶درصدی مواجه بوده است؛ ضمن آنکه به گفته برخی از کارشناسان، حجم کاهش تولید خودرو به حدود ۵۰ درصد هم رسیده است و همزمان گزارش شده که خودرو بین۳۰ تا ۳۵درصد تنها طی چند وقت اخیر افزایش قیمت داشته است.

طبق آمار انجمن خودروسازان ایران، تولید خودرو درمرداد ماه امسال ۴۳٫۴ درصد و در مجموع پنج ماهه امسال ۳۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

این درحالی‌است که دریک ماه اخیر طبق گفته کارشناسان، با قطع ارز دولتی برای واردات مواد اولیه صنعت قطعه سازی وتبع آن تامین دلار از بازار آزاد، قیمت خودرو ۳۰ درصد گران خواهد شد. افزایش ۱۰۰ در صدی قیمت مواد اولیه قطعات در مجموعه‌های داخلی خودرو و افزایش قیمت مواد پتروشیمی، مواد فلزی و فولاد از جمله مشکلاتی است که خودروسازان با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند.

نوسانات نرخ ارز نیز طبق اعلام، در پنج سال گذشته بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان صنعت خودرو را متضرر کرده است.هفته گذشته،عضو هیات مدیره انجمن خودرو سازان ازافزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو خبر داده وبیان کرده بود: با توجه به قیمت تمام‌شده نهاده‌ها از افزایش قیمت خودرو دفاع می‌کنم. محمد رضا نجفی منش،افزایش نرخ ارز را دلیل اصلی بالا رفتن قیمت خودرودانسته وگفته بود: با افزایش قیمت قطعات و همچنین نرخ ارز، حفظ قیمت‌های فعلی خودرو مقرون به صرفه نیست.

اما دراین خصوص دبیر انجمن خودرو سازان گفت: قیمت بازارطبق مصوبه سازمان حمایت افزایش داشته واز این افزایش ۳۰ درصدی خبر ندارم.احمد نعمت بخش درمورد کاهش تولیدات خودروسازان معتقد است:عمده ترین مشکلات کاهش تولید در ۵ماهه نخست امسال به کمبود نقدینگی در واحدهای خودروسازی مرتبط است.

کمبود نقدینگی هم دلایلی دارد ازقبیل اینکه: در سالهای گذشته ۸۰درصد تولیدات خودروسازی،به صورت یک ساله یا دوساله پیش فروش می‌شد،اما با افزایش تولید،مردم دیگرنیازی نیست پیش خرید‌‌کنند.

درحال حاضر حداکثر۲۵ درصد تولیدات پیش فروش می‌شود و مابقی را تحویل نقدی یا قسطی می دهیم. احمد نعمت بخش دلیل دوم این کاهش را با مسئله تحریم‌ها مرتبط دانست وافزود: قبل از زمان تحریم‌ها برای خرید خارج ۱۰ درصد مبلغ اعتبار را گشایش اعتبار می کردیم یعنی وقتی کالا به گمرک می رسید یک سال بعد هزینه‌اش را به گمرک می پرداختیم اما در حال حاضر باید ۱۰۰ درصد مجموع پول را حواله کنیم که این حالت یعنی ۱۰برابر نقدینگی پیش از خرید مورد احتیاج داریم.

وی ادامه داد:دلیل دیگر اینکه درتمام دنیا شرکت های لیزینگی واسطه شده وخرید وفروش را انجام می دهند اما درکشورما شورای پول واعتبار،با تعیین ۱۷ درصدی حداکثر سود تسهیلات شرکتهای لیزینگ سبب کاهش فعالیت این شرکتها شد وعملا مجبورشدند به عنوان مثال ایران خودرو،۴ هزار میلیارد تومان را لیزینگ کند که باعث کمبود وکاهش نقدینگی آنها شد.

نعمت بخش مانند گذشته معتقد است برای به تعادل رسیدن بازارخودرو باید دولت اجازه دهد که مانند ۴ سال گذشته خودمان تعیین قیمت کنیم یعنی براساس مصوبه شورای اقتصاد قیمت گذاری باید به خودروساز محول شود تا دست واسطه‌ها کوتاه شده وتقاضاهای کاذب از بین برود.

در پنج ماهه امسال در مجموع ۳۵۰ هزار و ۷۰۳ دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۶٫۶ درصد‌کاهش را نشان می‌دهد.مرداد ماه امسال مجموع تولید خودرو سواری در گروه صنعتی ایران خودرو ۲۵ هزار و ۵۵۹ دستگاه بوده که نسبت به مرداد سال قبل ۳۶٫۵ درصد و نسبت به تیرماه امسال ۳۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در این ماه مجموع تولید سواری در گروه خودروسازی سایپا نیز ۱۴ هزار و ۷۳۵ دستگاه بوده که نسبت به مرداد سال قبل ۵۱٫۷ درصد و نسبت به تیرماه امسال ۱۳ درصد کاهش داشته است.طبق آمار انجمن خودروسازان ایران، شرکت‌های خودروسازان بم، تاپکو، بن‌رو، زاگرس خودرو و سناباد خودرو توس و مرتب در مرداد ماه امسال تولید نداشته‌اند. در مرداد ماه امسال خودروسازی راین ۳۸ دستگاه خودرو سواری تولید کرده که نسبت به مرداد سال قبل ۷۷٫۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

افزایش هیجانی قیمت ارز در روزهای اخیر و تأثیر جو روانی آن بر بازار، باعث رشد قابل توجه و البته غیرمجاز قیمت خودروهای داخلی و خارجی شد.به گزارش فارس، به گفته فعالان بازار، نوسان نرخ ارز طی هفته‌های اخیر و افزایش قابل توجه قیمت ارز در بازار باعث رشد یک تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی و خارجی شد.

این در حالی است که در واقع تأثیر نرخ ارز بر قیمت تمام شده تولید و همچنین خودروهای وارداتی در مدت کوتاهی امکان‌پذیر نیست و برای برآورد تأثیر آن بر قیمت تمام شده تولیدات داخل باید از زمان سفارش‌گذاری خرید قطعات مدتی بگذرد و در مورد خودروهای وارداتی نیز باید حداقل ۴۵ روز زمان برای ثبت سفارش و واردات خودرو صرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *