صدای رادیو را از اینترنت بشنوید

پیوندگذشته با امروز
صدای رادیو را از اینترنت بشنوید
اگر گوشی شما می‌تواند به یک اینترنت پرسرعت (حداقل ۱۲۸ کیلوبیت) دسترسی داشته باشد، می‌توانید با آن خیلی کارها بکنید. ما در گذشته استفاده از اینترنت ADSL را برای گوشی‌های موبایل داده بودیم و بد ندیدیم امروز نیز نرم‌افزارهایی را معرفی کنیم تا از این ویژگی کمال استفاده را ببرید.

یکی از این نرم‌افزار‌ها رادیوی اینترنتی است. همان طور که می‌دانید رسانه‌های صوتی و تصویری متعددی در اینترنت مشغول فعالیت‌اند، حال شما نیز براحتی می‌توانید از برنامه‌هایی که می‌تواند این رسانه‌ها را اجرا کند، استفاده کنید.

برای این کار شما می‌توانید از ۲ سری نرم افزار استفاده کنید ؛ یکی آنهایی است که خودشان فهرست متعددی از این پایگاه‌های رادیویی را در خود دارند و نیاز نیست شما کار دیگری انجام دهید و سری دوم مربوط به آنهایی است که شما می‌بایست قبل از اجرای برنامه، نشانی اینترنتی آن رسانه صوتی را از سایت مربوط دریافت و در برنامه وارد کنید تا بتوانید به آن متصل شوید.

ما هر دوی آنها را معرفی می‌کنیم تا در هر دو حالت شما راه حلی برای این موضوع داشته باشید. نرم‌افزار معتبری که فهرست انواع رادیو‌های اینترنتی را در خود دارد TuneIn Radio نام دارد. این برنامه در بین سیستم‌های عامل مختلف مشترک است و ISO و آندروید و… هر کدام نسخه‌هایی از این برنامه را دارند؛ پس نگران سیستم عامل آن نیز نباشید.

بعد از نصب برنامه، همان طور که می‌بینید در اختیار شما فهرستی قرار می‌گیرد که سرشاخه‌های اصلی است. این رادیو‌ها دسته بندی شده اند تا راحت‌تر قابل دسترسی باشند. کافی است سرشاخه اصلی را تا رسیدن به رادیو دلخواه دنبال کنید و در آخر روی یکی از همین شبکه‌های رادیویی کلیک کنید. در این مرحله ارتباط با مرکز اصلی برقرار شده و شما صدای برنامه را خواهید شنید. همچنین شما می‌توانید رادیوهای دلخواه خود را به فهرست شخصی خود منتقل کنید تا راحت تر در دسترس باشند. همچنین اگر پایانه مربوط به برنامه روزانه کاری خود را از قبل وارد کرده باشید، می‌توانید براحتی بفهمید که در هر دقیقه چه برنامه‌ای پخش خواهد شد تا نه برنامه‌ای را از دست بدهید نه برنامه‌ای که دوست ندارید را بشنوید.

نکته جالب آن که می‌توانید از همین رادیوها به عنوان زنگ بیدار باش خود استفاده کنید و صبح را با موزیک دلنشین صبحگاهی یکی از همین شبکه‌های رادیــویـــی آغــاز کنــــید. برای همه ما کم پیش می‌آید که سراغ رادیوهای دیروزی برویم و مثل پدر بزرگ‌هایمان ساعت‌ها پای این وسیله بنشینیم؛ اما با دیجیتال شدن این وسیله، می‌توانیم آنها را در چرخه روزمره خود نیز براحتی جای دهیم.

حال روش دوم را ارائه خواهیم کرد. این بار می‌خواهیم نشانی محل دلخواهمان را خودمان وارد کنیم. مشکل برنامه اول در این بود که فهرست آن کامل نیست. ممکن است روزانه ده‌ها ایستگاه جدید رادیویی اضافه شده باشد و ما بخواهیم از آن استفاده کنیم، در صورتی که برنامه اول جواب نمی‌دهد. بنابراین باید سراغ نرم‌افزار‌های دیگری برویم که امکان اضافه کردن ایستگاه جدید را دارند.

XiiaLive Lite برای شما این کار را انجام می‌دهد. البته این نسخه لایت، نسخه سبک این برنامه است. نسخه حرفه‌ای این برنامه امکانات بهتر و بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد.

بعد از نصب و اجرای برنامه، در منوی اصلی آن چند گزینه مهم در اختیار شما قرار می‌گیرد. در قسمت Top Hits برترین ایستگاه‌ها به شما معرفی می‌شوند که شما می‌توانید به دلخواه یکی از آنها را انتخاب کنید. همچنین در قسمت genre آنها بر اساس همان سبک نرم افزار قبلی دسته‌بندی شده‌اند.

امــــا کارکرد اصلی این برنامه که آن را از نرم افزار اول متمایز می‌کند، گزینه Favorites است. در نرم افزار اول نیز این گزینه وجود داشت، اما تنها قادر بود فهرست شبکه‌های رادیویی را به بخش علاقه‌مندی‌های شما اضافه کند که در برنامه وجود داشت. اما در این برنامه گزینه‌ای به نام Add Favorite وجود دارد که شما می‌توانید نشانی رادیو مورد نظر که مثلا می‌تواند به شکل (http://www.AAAAAA.com:8000/radio.m3u) باشد را در برنامه اضافه کنید و سپس براحتی به آن گوش فرا دهید.

اما نکته‌ای که باید توجه داشته باشید سرعت اینترنت تان است. بعضی از این ایستگاه‌ها صوت‌های با کیفیت بالا ارسال می‌کنند؛ به طور مثال ۱۲۸ کیلوبیت به بالا که معمولا هنگام شنیدن، آن را کنار رادیو مربوط به نمایش در می‌آورند. توجه داشته باشید که این سرعت هم رده یا بالاتر از سرعت اینترنتی شما نباشد؛ چون در این صورت شما صدا را به صورت متقاطع خواهید شنید که اصلا جالب نیست. حال در آخر بد نیست بگوییم که نرم‌افزار متعدد و بی‌شماری برای این کار وجود دارد که هر یک امکانات مشابه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد.

شما با تست هر کدام از آنها می‌توانید به بهترین نرم‌افزار ممکن دست پیدا کنید. این را برای این گفتیم که اگر احیانا با این دو نرم‌افزار به مشکل برخوردید، پشیمان نشوید، چرا که ده‌ها نمونه از این نوع برنامه وجود دارد که مطمئنا یکی از آنها نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.

پژمان عاملی فرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *